Tertipu kerana tamak

Monday, February 8, 2010

KUALA LUMPUR: “Skim pelaburan atau lebih dikenali dengan skim cepat kaya akan sentiasa wujud selagi adanya golongan yang ingin cepat kaya atau mendapatkan keuntungan secara mudah dan cepat,” kata Ketua Pegawai Eksekutif, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman.

Menurutnya, lumrah manusia yang suka mendapat keuntungan dengan cepat menyebabkan mereka mudah terpengaruh dan akhirnya tertipu dalam pelaburan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai 130 pelabur skim pelaburan jongkong emas yang ditipu kerana tidak mendapat pulangan seperti dijanjikan, baru-baru ini.

Katanya, skim seperti itu sudah lama wujud dan sebelum ini juga pernah berlaku serta dilaporkan kepada Fomca. Kes berkenaan seakan skim pelaburan jongkong emas ini, tetapi menggunakan Internet.

Katanya, skim terbabit menawarkan untuk membeli jongkong emas melalui Internet, namun pelabur tidak melihat jongkong emas dan modus operandi pelaburan itu sama seperti skim cepat kaya.

“Mereka gunakan pihak ketiga sebagai orang tengah dan pelabur tidak tahu butiran sebenar syarikat yang menawarkan pelaburan.

“Biasanya pelabur memang terpengaruh dengan skim terbabit bakal memberikan pulangan yang banyak, pada peringkat awal ia akan mengumpan dengan membayar sedikit pulangan namun sampai satu tahap ia akan berhenti,” katanya.

Katanya lagi, pada kebiasaan atau mengikut logik skim pelaburan sebenar memang tidak akan menawarkan pulangan atau faedah yang tetap kepada pelabur dan sekiranya ada skim yang menawarkan pulangan tetap orang ramai perlu menyelidik terlebih dulu sebelum membuat sebarang pelaburan. Mohd Yusof turut kesal kerana masih ramai lagi masyarakat terutamanya Bumiputera yang terpengaruh dengan skim pelaburan sedemikian walaupun sudah banyak penerangan dibuat oleh pelbagai pihak termasuk Fomca.

“Bukan senang untuk kaya dengan cepat, saya harap orang ramai tidak mudah terpengaruh dengan pelaburan seperti ini dan apa juga pelaburan sama ada daripada syarikat tempatan atau luar negara ia mestilah disahkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) terlebih dulu.

“Orang ramai juga mestilah lebih berhati-hati dalam memilih sebarang pelaburan dan mengambil iktibar daripada kes-kes yang pernah berlaku serta dilaporkan sebelum ini.” katanya. Baru-baru ini, Harian Metro melaporkan mengenai 130 pelabur jongkong emas ‘gigit jari’ apabila syarikat jual beli emas yang menjanjikan hasil seperti tercatat dalam dokumen perjanjian hanya menabur janji kosong.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Isu Semasa

NST Online

The Star Online

Malay Mail Online

Berita Harian

Harian Metro

Malaysiakini