Jual susu anak beli dadah

Saturday, April 24, 2010

SUBANG JAYA: Pengaruh rakan dan sikap ketagih yang tidak dapat dikawal menyebabkan ada penagih menjual susu anak untuk mendapatkan bekalan dadah.

Suzaidy berkata, akibat ketagih juga, ada penagih menjadikan wanita sebagai sasaran dengan memeras ugut bagi mendapatkan wang membeli dadah.

“Memang susah jika sudah ketagih. Peritnya hanya Tuhan yang tahu kerana saya juga pernah melalui pengalaman sama 10 tahun lalu.

“Paling menyedihkan apabila saya ditangkap di depan keluarga dalam keadaan positif dadah,” katanya ketika ditemui di program itu.

Justeru, beliau berkata, sejak diberi peluang oleh AADK untuk berceramah, beliau sering memberitahu masyarakat supaya jangan sesekali mendekati dadah.

Menurut Suzaidy, apabila terjebak dan mahu kembali ke pangkal jalan, pelbagai cabaran perlu ditempuhi bekas penagih, terutama pandangan masyarakat dan perjalanan masa depan.

“Status sebagai bekas penagih saja sudah cukup berat untuk digalas. Itu belum lagi cabaran sewaktu mahu mencari pekerjaan dan cacian orang sekeliling,” katanya.

“Mujur juga keluarga banyak memberi sokongan dan tak pernah putus memberi kata-kata semangat hingga saya diterima bekerja di AADK,” katanya.

Penyelaras Program Salam Mawaddah, Shuraiya Mohd Jamili meminta remaja perempuan berusia 18 tahun ke atas menjadi ahli Mawaddah sekitar daerah Petaling Jaya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Isu Semasa

NST Online

The Star Online

Malay Mail Online

Berita Harian

Harian Metro

Malaysiakini